Cuba Libre! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Marjon Melissen - WaarBenJij.nu Cuba Libre! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Marjon Melissen - WaarBenJij.nu

Cuba Libre!

Door: Marjon Melissen

Blijf op de hoogte en volg Marjon

17 Mei 2014 | Canada, Calgary

Het is bijna zover! Ik heb er 5 maanden op moeten wachten, maar het moment is bijna hier: ik ga eindelijk naar Cuba!

Over ±2 uur komt de taxi me ophalen om me vervolgens naar het vliegveld te brengen. En ik heb er zin in!

Alles is gepakt en klaar voor de reis, ik heb de afgelopen week alleen maar naar Cubaanse muziek geluisterd, en dan vooral naar de Buena Vista Social Club - die wij in Havana ook gaan bezoeken!

De band is vernoemd naar de club die in de jaren '30, '40 en '50 erg groot was, maar na de revolutie van 1959 werd gesloten. In 1998 heeft de (Amerikaanse) jazz muzikant Ry Cooder een aantal fenomenale Cubaanse muzikanten bij elkaar gebracht, waaronder zanger Ibrahim Ferrer, zangeres Omara Portuondo, gitarist Elias Ochoa, en zanger/gitarist Compay Segundo. Zij zijn de muzikanten van het zo welbekende album 'Buena Vista Social Club', en speelden 2 voorstellingen in Carré, in 1998.

Veel van de leden die op het album meespeelden zijn helaas inmiddels al overleden, maar een jongere, modernere versie speelt nog steeds in Havana onder dezelfde noemer.

Als je meer wilt weten raad ik de documantaire 'Buena Vista Social Club' aan. Alle fantastische muzikanten vertellen over hun relatie met hun familie en hun instrumenten, en je krijgt ook een mooi beeld van hoe belangrijk muziek in de Cubaanse cultuur is.

Ik ga nu mijn avondeten lekker eten, en dan al gauw naar het vliegveld! Ik zal waarschijnlijk weinig toegang tot het internet hebben, maar ik zal genoeg verhalen hebben naderhand.

Tot gauw!

• 17 Mei 2014 - 14:57

Warna:

Lekker genieten meid. Jammer dat je zwempak bent vergeten mee te nemen :(

• 18 Mei 2014 - 13:24

Marianne:

Lieverd, veel plezier daar en badpakken zijn daar ook te koop hoor! ;)