Terug uit Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Marjon Melissen - WaarBenJij.nu Terug uit Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Marjon Melissen - WaarBenJij.nu

Terug uit Cuba

Door: Marjon Melissen

Blijf op de hoogte en volg Marjon

09 Juni 2014 | Cuba, Havana

Pffff, wat kunnen 3 weken toch ongelooflijk snel gaan, niet normaal. Mijn eerste reis naar Cuba zit er helaas alweer op, maar ik ben zeker van plan om terug te gaan, wat een geweldig land en wat een geweldige mensen.

We begonnen in Havana, waar we voor een week bleven in een hotel tegenover de Universiteit van Havana. De eerste avond hadden we een groepsdiner in Habana Vieja, één van de meer toeristische wijken van de stad. Het eten was heerlijk, rijst met bonen (congris, of cristianos y morros), en er was live muziek. Achteraf speelde de band alle oudere en meer toeristische platen, zoals Chan Chan, Che Guevara, en Dos Gardenias Para Tí, maar daar was ik me toen nog niet zo van bewust. Ik vond het gewoon fijn om alle bekende platen van de Buena Vista Social Club te horen.

We hebben ongelooflijk veel gedaan en gezien, en ik zal jullie niet vervelen met alle details, maar een aantal hoogtepunten waren langs de Malécon lopen (echt super mooi, en gelukkig een kalme zee die dag), Morro Castle met een prachtig uitzicht over de baai van Havana, Habana Vieja en de Malécon, en een bezoek aan de wijk Hamel, een wijk waar een kunstenaar begon met het aanbrengen van publieke kunst dat is uitgegroeid tot een cetrum van AfroCubaanse invloeden en waar de buurt samenkomt, echt spectaculair.

Vervolgens zijn we naar Playa Larga gereden, aan het uiteinde van Bahía de Cochinos, oftewel: de Varkensbaai. We zijn ook naar Playa Gíron gegaan, waar het museum over de mislukte Amerikaanse invasie zich bevindt.

In Trinidad verbleven we in zogeheten Casas Particulares: een soort van bed & breakfast idee dat wordt gerund door particulieren, niet de staat. Het was super tof om bij mensen thuis te verblijven, en wij (ik en 3 andere meiden) hadden ongelooflijk mazzel, want we aten bij de ouders van onze huiseigenaren, en zij hadden een fantastisch mooi dak terras met een geweldig uitzicht over de stad, en daar heb ik ook van een spectaculaire zonsondergang mogen genieten.

Na Trinidad gingen we naar Santa Clara, waar zich Che's mausoleum bevindt. Het mausoleum is hier omdat Che een blangrijke overwinning wist te behalen op Batista's leger tijdens de Revolutie in 1958/1959. Het was een prachtig monument waaronder het mausoleum te vinden was. Dat was een hele indringende ervaring, om in die kamer te zijn. Ik had mazzel, ik ben terug gegaan voor een tweede ronde en toen was er helemaal niemand. De stilte was indringend en een sterk gevoel van respect werd zeker afgedwongen door de ruimte en de plaquettes van de gevallen soldaten.

Na Santa Clara gingen we door naar Varadero, het toeristische paradijs (ahum) van Cuba waar alle resorts zijn. Het strand was inderdaad heel erg mooi, maar ik was blij dat we genoeg te doen hadden dat we niet hele dagen aan het strand of het zwembad zaten.

Een dag bezochten we Cardenas, de plaats waar Catherine, de instructrice, haar masters research heeft gedaan en waar ze veel mensen kent. Daar hebben we nog twee huizen bezocht en een tuin, en het was super interessant om te zien hoe de gemiddelde Cubaan woont. Eén vrouw had haar eigen tuin met mango bomen, banaan bomen, avocado bomen, suikerriet, aardappelen, oregano - noem het maar op.

De laatste dag hebben we doorgebracht op een catamaran ter waarde van 1 miljoen dollar (sorry, dat móest ik er toch even bij vermelden), het voelde alsof we ongelooflijk belangrijk waren. De boot was spiksplinter nieuw en we hebben heerlijk gesnorkeld in een koraal rif met ongelooflijk mooie vissen en planten.

Toen was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. De reis naar huis voelde redelijk als een eeuwigheid, vooral omdat ik stiekem eigenlijk nog helemaal niet naar huis wilde - het was wel fijn om even helemaal weg te zijn van de realiteit: geen internet, geen facebook, geen telefoon, helemaal niks.

Even voor de duidelijkheid: ondertussen hebben we gewoon colleges gehad, discussies gevoerd en onze onderzoeksprojecten gedaan, waarvoor ik nu nog een essay moet schrijven van minimaal 20 pagina's, dus als het lijkt alsof we allen maar lol hebben gehad, dat heb je het goed gelezen!

Ik heb de link toegevoegd met een kleine selectie aan foto's, zodat jullie enig idee hebben van hoe het er daar allemaal uitziet. Het is echt een ongelooflijk prachtig land waarover helaas veel te veel misconcepties bestaan. Heel veel landen zouden heel veel kunnen leren van hoe dat land bepaalde dingen doet, zoals gezondheidszorg, onderwijs, en biologische landbouw. Dankzij langdurige slechte politieke relaties met de VS hebben Cuba en de Cubanen veel geleden, maar ik moet eerlijk zeggen dat het een 'breath of fresh air' was om te zien dat er nog steeds landen zijn waar de VS geen ziekelijke hoeveelheid invloed op heeft. Het is echt een versie van David versus Goliath, en het is onvoorstelbaar hoe kinderachtig de Amerikaanse positie is ten opzichte van dit kleine eiland. Maar goed, dat is een discussie voor een andere keer.

Ik ga nu slapen, ik heb behoorlijk wat in te halen. Dit avontuur is helaas weer voorbij, nu op naar mijn laatste 3 weken in Calgary!

Groetjen,
Marjon


https://www.flickr.com/photos/marjonmelissen/

  • 09 Juni 2014 - 14:39

    Jacob:

    Leuk verhaal en schitterende platen Xxxx

  • 10 Juni 2014 - 15:36

    Warna:

    We verheugen ons op je reis naar Pesse!

  • 24 Juni 2014 - 22:49

    Ronja Jansz:

    Hey Marjon, leuk verslag! Ik reis binnenkort naar Cuba en zou je graag wat vragen willen stellen! Zou je asjeblieft een email kunnen sturen naar ronjajansz@gmail.com? Ik zou je hulp echt op prijs stellen!

  • 03 Juli 2014 - 13:01

    :

    Hey Marjon, ik ga het toch nog een keep proberen! Ik zou echt heel graag wat vragen willen stellen over Cuba. Kun je mij asjeblieft een emailtje sturen? ronjajansz@gmail.com! Alvast bedankt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Marjon

Student International Public Relations & Global Communications Management in Cardiff, Wales, aan de Cardiff University

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 55704

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 11 September 2015

The Welsh Adventure!

28 Juni 2013 - 20 Juni 2014

Mijn laatste jaar in Calgary!

16 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Cuba!

30 Augustus 2012 - 30 April 2013

Derde jaar!

28 Augustus 2011 - 30 Augustus 2012

Canada Pt. 2!

05 September 2010 - 30 Augustus 2011

Marjon naar Calgary

Landen bezocht: